Shabak och en väldigt naiv kille.

Idag har vi umgåtts med en kille som heter Dennis. Dennis har jobbat för shabak i 20 år. shabak är israels motsvarighet till SÄPO. Dennis försöker övertala vår vän Ben som är fast här att fly till Egypten på söndag morgon. Flyr man till Israel tar man en båt eller simmar över röda havet, man kan hamna i fängelse eller bli skjuten. Ben har redan varit i fängelse en gång och känner att han inte riktigt vågar göra det här med Dennis eftersom Dennis kanske fortfarande är med i shabak och väntar på att Ben gör något olagligt för att haffa honom. Det har bott en del kriminella här, och det Ben tror Dennis gör här på Sky är att haffa vem han kan.
Dennis påstår att han vill lämna landet och att shabak har förstört hans liv. Han försökte tydligen lämna landet två månader sen för att flytta tillbaka till Holland (han har dubbla medborgarskap) men han blev stoppad på grund av en skuld på 34,000 kronor. Israelerna har tydligen tagit bort hans bevis på att han är jude och tagit bort hans Israeliska pass. Han jobbar nu som säkerhetsvakt på en klubb olagligt, han säger att han hatar att vara olaglig men att han är tvingad för att överleva.
Skillnaden på han och Ben är att Ben måste skaffa 100,000 dollar, medans Dennis bara behöver 3000 dollar. Känns som att det är ett bättre alternativ att skaffa de pengar och sen bli deporterad till Holland igen. Men hur som helst är vi lite splittrade, vi vet inte vad vi ska tro om honom.
Sen har vi världens mest naiva kille. Jonas, 18 år från Danmark. För det första blev han rånad på 9000 kronor för att han gav en arab hans visa och kod för att få hjälp att fylla på mobilen. För två nätter sen gav han mig sitt pass för att han skulle ta ett nattdopp, vad säger att jag inte tar passet och säljer det till någon? Eller använder det själv? Han gav Fredrik sin dyra klocka också. Nu har han 400 kronor att leva på. Det är 4 nätter här på sky och lite mat.
Det roliga är att han tar illa upp när jag säger att jag skulle ge honom pengar om hans mor överförde pengar, men att jag bara ger honom pengar när pengarna har kommit till mitt konto. Han fattar inte att jag inte kan lita på honom. Kanske är alla danskar lika naiva?
Nu ska jag på en fest med några ryskor och grubbla lite över Dennis och vem han är, han har förresten varit här på Sky hostel i 2 månader, Ben har varit här i 6 månader. Vad tror ni? Är han en kille som blivit väldigt dåligt behandlad av Israel? Eller försöker han haffa Dennis och andra på Sky hostel?

Kommentarer
Postat av: Mamma

Hallå!!! Jag har betalat 500 kr. och ännu inte sett ett telfonnummer!!!!



Love you Mom

2009-10-02 @ 23:44:02
Postat av: Mamma

Jag såg just din e-mail om telefonen. Du kan läsa din mail/mamma

2009-10-03 @ 00:10:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0