In i landet

Jag och Fredrik hade precis hoppat av flyget och stod i kön till passkontrollen. I kön tänkte vi att de skulle ställa lite småjobbiga frågor innan de släppte in oss i landet och att det inte skulle vara mer med det. Det var ganska naivt. I passkontrollen var det en kvinna som korsförhörde oss i tio minuter och verkade inte vilja släppa in oss i landet. Det slutade med att vi blev skickade till ett rum där vi fick vänta lite och övertyga Israelerna att vi var två ofarliga svenskar som ville hjälpa till och bygga upp deras land. De gick på det!

 Sen tog vi en taxi in till Tel Aviv för mer än pengar än man egentligen ska betala (såklart), summan behöver vi inte gå in på. Så under första timman i Israel blev vi med andra ord väldigt ägda.

Annars har det varit helt underbart. Vi åt en väldigt god falafel till middag serverat av en Palestinier som kollade lite snett på oss när vi sa att vi skulle jobba på en kibbutz.

 Idag skulle vi gå till kibbutzcentret och ta reda på var vi skulle hamna och när. Tyvärr hade de stängt och öppnar inte förrän tisdag eftersom Yom Kippur (en helgdag) ska firas och då är allt stängt. Men det är inte som att vi deppar eftersom stranden, och utelivet har behandlat oss mycket väl hittills.

 


Kommentarer
Postat av: david

typiskt judar att hustla er på pengar

2009-09-27 @ 15:32:29
Postat av: inge ronnback

Välkommen in i bloggossfären. Intressant med intressanta människor, men man måste vara vaken utan att för den skull vara sjukligt misstänksam.

Jag har varit i situationer i andra länder, i Afrika, där jag var tvungen att mycket noga vakta vad jag sa och till vem. Jag kan inte gå in på detaljerna, men så mycket kan jag säga att situationeran ibland var rätt riskabla. Hoppas att du har någon som du kan bearbeta dina erfarenheter med. Det hade jag inte alla gånger.

Det blir intressant att höra från kibbutzlivet.

Your grandpa who art in Byske.

2009-09-28 @ 19:08:29
URL: http://ingeronnback.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0